TIM MAUL : 'Looks Matter' 20.04.12 - 31.05.12

 

« Looks Matter » est une exposition construite à partir d’un point de vue personnel, localisé et daté. Tim Maul est un artiste photographe et un critique d’art qui vit et travaille à New York. Dans un texte, qui constitue le point de départ de cette exposition, il nous livre son appréciation personnelle du livre d’artiste dans l’atmosphère New Yorkaise des années 70, au fil des rues, des galeries, des librairies et des expositions. S’y côtoient les ouvrages théoriques (Six Years : The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972 de Lucy Lippard), les magazines (Avalanche, Aspen...), les publications collectives (Art & Language) et les livres d’artistes du moment : John Baldessari, Richard Hamilton, Les Levine, Ed Ruscha, William Wegman, Lawrence Weiner, entre autres. L’exposition propose une dilatation du focus et étend sa portée tant géographiquement, en présentant les expériences simultanées d’artistes outre - atlantique, que chronologiquement, en développant les continuités du propos liminaire : de Richard Long à Sophie Calle en passant par Jean Le Gac, Annette Messager, Christian Boltanski ou Richard Prince. En parallèle de ce corpus, est présenté le travail de Tim Maul en tant qu’artiste, utilisant la photographie comme medium privilégié pour mettre en scène un récit. Gus V.S./Kodak Paper/81' donne à voir une narration vaguement romantique, questionnant la production d’images, à travers la déambulation d’un individu, « joué » par son ami Gus Van Sant, portant une boîte de papier Kodak. « Rétrospectivement, je vois ces images comme un « au revoir » à la jeunesse, à la banlieue et à l’art des années 70. J’y vois aussi l’influence des Brueghel, jeune et vieux, dont les peintures m’ont toujours intrigué ». Tim Maul est également l’auteur d’un portfolio The cultured tourist. (Curtains) (1996) et d’un livre Traces & Presence (1999), publiés aux éditions Florence Loewy.

 

TIM MAUL « Looks Matter »

‘Looks Matter’ is both an exhibition and a personal reminesence that evolved from conversations between Tim Maul and Florence Loewy. Tim Maul is an artist and critic living and working in New York City. In his essay, which is the starting point of this show, he explains his fascination with the artists’ books he discovered in the streets, galleries, bookshops and through exhibitions in 70’s New York. There is a mix of theory (Lippard, Six Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972), magazines (Avalanche, Aspen...), group publications (Art & Language) and artists’s books of the moment: John Baldessari, Richard Hamilton, Les Levine, Sol LeWitt, Allen Ruppersberg, Ed Ruscha, William Wegman, Lawrence Weiner, among others. The exhibition offers a broad vision both geographically and chronologically by presenting European publications by such artists as Richard Long, Sophie Calle, Jean Le Gac, Annette Messager, Christian Boltanski and Richard Prince. In addition to this initial corpus, Tim Maul’s own photographic work is presented with the series Gus V.S./Kodak Paper/81' a romantic narration where a man (Gus Van Sant) carries a Kodak paper box in a landscape. « In the spring of 1981 I concerned myself with a series of black and white photographs depicting an individual in a landscape. I wanted the person to carry a box of Kodak paper, also black and white, suggesting a vaguely romantic narrative about the production of images. I traveled out to my home town of Darien Connecticut, and asked my friend Gus Van Sant if he would ‘star’ in my modest project. I had known Gus since we were kids, and he was living in town working on his own short films, writing, and recording music. In retrospect, I see these pictures as a ‘goodbye’ to youth, suburbia, and to “70’s Art’. I also see the influence of both the younger and elder Brueghels, whose paintings always intrigued me. » Tim Maul NYC, 4/05 Tim Maul is the author of a portfolio The Cultured Tourist. (Curtains) (1996) and a book Traces & Presence (1999), both published by Florence Loewy.